Na skróty


  • Rozkład jazdy
  • Kup bilet online
  • Wyszukaj połączenie
  • Punkty sprzedaży biletów
  • Ulgii i uprawnienia

Nowa jakość komunikacji tramwajowej w Toruniu

Nowa jakość komunikacji tramwajowej w Toruniu.
wtorek, 26 maja 2015r.
Poprawa funkcjonowania transportu miejskiego..
Nowa jakość komunikacji tramwajowej w Toruniu.
Poprawa funkcjonowania transportu miejskiego
, podwyższenie średniej prędkości tramwajów czy dostosowanie komunikacji tramwajowej do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się - to tylko kilka z kluczowych celów realizowanego przez Gminę Miasta Toruń oraz Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City”.

Obecnie wiele prac prowadzonych jest w ramach zadań dotyczących przebudowy torowiska na linii średnicowej od Alei Solidarności do węzła przesiadkowego Toruń Miasto, a także budowy samego węzła przesiadkowego i zagospodarowania okolic dworca PKP Toruń Miasto. Trwają prace wykończeniowe przy skrzyżowaniu z ulicą Prostą oraz układanie ostatniej warstwy asfaltu. Ulica jest już w pełni oświetlona przez nowe słupy oświetleniowo-trakcyjne, charakteryzujące się stylowymi lampami.

Z kolei na ulicy Szumana, Placu św. Katarzyny i ulicy Warszawskiej prowadzone są roboty torowe
i drogowe. Ułożony został już niemal cały odcinek obu torów tramwajowych. Do kompletu brakuje jedynie fragmentów, na których dotychczas zamontowane były tzw. przewiązki torowe, zapewniające wahadłowy ruch tramwajów na odcinku przebiegającym przez plac budowy, oraz torowiska na skrzyżowaniu ulic Bulwar Filadelfijski, Traugutta i Warszawskiej. Wykonywana jest nowa nawierzchnia bitumiczna północnej jezdni i chodniki. Powstaje także drugi z przystanków wiedeńskich na Placu św. Katarzyny, a na ulicach zaczynają pojawiać się nowe lampy. Roboty wzdłuż linii tramwajowej powinny zakończyć się w czerwcu br.

Tymczasem na ulicy Traugutta prawie gotowa jest już kładka dla pieszych. Blisko 83 tys. kg waży konstrukcja stalowa ze schodami i szybami windowymi. Obecnie na kładce odbywa się montaż barierek oraz zadaszeń, a także układanie nowej nawierzchni. Powierzchnia zadaszeń kładki i schodów wynosi aż 300 m2, a chodnika 144 m2. Podczas jej budowy wylano blisko 190 m3 betonu. Trwa montaż szybów windowych.
– W pobliżu nowej kładki powstaną także nowe perony tramwajowe – mówi prezes MZK w Toruniu Sp. z o. o. – Janusz Szymański. I dodaje: – Obiekty zostaną wyposażone w obszerne wiaty, ławki oraz tablice informacji pasażerskiej. Korzystający z nich pasażerowie będą mogli wygodnie i bezpiecznie przesiadać się, a co za tym idzie, swobodnie korzystać zarówno z transportu tramwajowego jak i kolejowego.

Sporo dzieje się również na Placu 18 Stycznia, przed budynkiem dworca Toruń Miasto. Teren został pokryty nową nawierzchnią z kostki brukowej. Między placem przy dworcu a ulicą Traugutta powstaje odmieniony skwer, na którym ponownie, po dyslokacji, stanął Pomnik kolejarzy – ofiar faszyzmu. Tuż obok będzie zlokalizowana stylowa fontanna i zorganizowane miejsce do odpoczynku. Elementy te połączy nowa ścieżka spacerowa wraz z ławkami dla mieszkańców i pasażerów. Całości dopełni odpowiednio dobrana zieleń. Nad całością rewitalizacji placu czuwa Miejski Konserwator Zabytków.

Ostatnim etapem zadania 1 i 6 będzie zaaranżowanie ulicy Skrzyńskiego łączącej Plac 18 Stycznia
z Placem Pokoju Toruńskiego. Powstaną nowe ciągi dla pieszych, ścieżka rowerowa, a także miejsca parkingowe dla kierowców, którzy będą chcieli przesiąść się np. na pociąg. Wybudowany zostanie również zadaszony parking dla rowerzystów. Plac 18 Stycznia oraz ulica Skrzyńskiego zostaną oświetlone przez stylowe latarnie uliczne oraz objęte monitoringiem wizyjnym, podłączonym do systemu monitoringu miejskiego.

Przebudowa torowiska na linii średnicowej od węzła Toruń Miasto do Alei Solidarności oraz budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP Toruń Miasto są częścią projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja zakłada dodatkowo m.in. modernizację pętli tramwajowej Motoarena, modernizację systemu zasilania trakcji, zakup nowego taboru tramwajowego oraz rewitalizację dworca kolejowego Toruń Główny.

Tyle materiałów wykorzystano już do realizacji zadań nr 1 i 6:
– 4100 m2 kostki kamiennej,
– 5907 ton masy asfaltowej,
– 2625 m pojedynczego toru,
– 5304 m wbudowanych szyn (przy czym 318 240 kg to waga wbudowanych szyn)
– 2300 m3  betonu,
– 76 słupów trakcyjno-oświetleniowych,
– 3000 m drutu jezdnego,
– 2700 m światłowodów.