Na skróty


  • Rozkład jazdy
  • Kup bilet online
  • Wyszukaj połączenie
  • Punkty sprzedaży biletów
  • Ulgii i uprawnienia

Rocznicowe kursy „ogórkiem”

Rocznicowe kursy „ogórkiem”
czwartek, 7 istopada 2019 r.

Już niebawem ważna data dla toruńskiej komunikacji miejskiej. 16 listopada 2019 r. minie 95 lat...

Rocznicowe kursy „ogórkiem”

Już niebawem ważna data dla toruńskiej komunikacji miejskiej. 16 listopada 2019 r. minie 95 lat, odkąd na ulice Torunia wyjechał pierwszy miejski autobus. Z tej okazji mamy niespodziankę dla pasażerów – przejazdy starym autobusem marki Jelcz zwanym „ogórkiem”.


Ci, którzy chcą przypomnieć sobie dawne czasy lub młodzież, która chce zobaczyć, jak się ongiś podróżowało, mają dwie możliwości: zadzwonić do „Nowości”, by zdobyć zaproszenia na jedną z dwóch limitowanych przejażdżek lub jechać zwykłym, rozkładowym kursem.

Limitowane przejażdżki na trasie Toruń Miasto – Toruń Główny - Toruń Miasto odbędą się 16 listopada br. o godz. 12.00 i 13.30. Na każdą z nich mamy dla pasażerów 10 zaproszeń. Chętni muszą 12 listopada 2019 r. o godz. 12:00 zadzwonić do „Nowości” pod numer telefonu 56 611 81 11. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Ponadto „ogórek” odbędzie też kurs na linii nr 40 na trasie: pl. Skalskiego Toruń Plaza – Bielawy - pl. Skalskiego Toruń Plaza. Początek o godz. 14.30 na przystanku „Plac Skalskiego Toruń Plaza”. Przejażdżka będzie bezpłatna. Zapraszamy wszystkich, którzy chcą poczuć wiatr historii!



Pierwsze autobusy na ulicach Torunia pojawiły się 16 listopada 1924 roku. Były to cztery pojazdy marki Ford kursujące pomiędzy Dworcem Toruń Miasto a Dworcem Toruń Przedmieście (Główny). Rok później autobusy dojeżdżały do Podgórza i Jakubskiego Przedmieścia.
 
Z uwagi na nierentowność komunikacja autobusowa została zawieszona już po kilkunastu miesiącach od uruchomienia. Wznowienie ruchu autobusowego nastąpiło w 1940 roku, kiedy okupant, nie mogąc odbudować zniszczonej linii tramwajowej przez most drogowy do Dworca Głównego, zakupił 9 nowych autobusów marki Gräf Stift i 11 przyczepek. Autobusy te początkowo napędzane były benzyną, później przystosowano je na napęd ropny, a ostatecznie na gaz świetlny i drewno. 
 
Pod koniec 1945 roku tabor autobusowy prawie w ogóle nie istniał. Część wozów zabrał okupant, a resztę zdekompletował. Pierwszy autobus po wojnie został uruchomiony 9 lutego 1946 roku tworząc komunikację z Dworcem Głównym. Drugi autobus został oddany do eksploatacji 1 sierpnia i jeździł tą samą trasą, tylko że w nocy. 4 listopada został uruchomiony trzeci autobus, który kursował na linii łączącej Plac Rapackiego z dzielnicą Podgórz. Były to autobusy montowane z części wozów pozostałych po wojnie. 
 
Taki stan istniał do 1952 roku, kiedy do eksploatacji wprowadzono pierwszy nowy autobus Ikarus 30. Ponieważ była to kropla w morzu potrzeb, w 1953 roku zostały sprowadzone autobusy z tzw. "upłynnienia" marki Magirus oraz Mavag z Katowic, których eksploatacja była jednak krótkotrwała. Od 1955 roku następowała stopniowa poprawa stanu taboru autobusowego. Na ulicach pojawiły się autobusy krajowej produkcji typu Star-52. Pod koniec 1958 roku dysponowano czternastoma autobusami, które obsługiwały linie łączące Podgórz, Rudak i Bielany.
 
Lata 1945-1960 to pasmo ciągłych inwestycji, remontów, napraw i przeprowadzanych zmian technicznych. Kolejne lata to stopniowy rozwój komunikacji miejskiej zarówno autobusowej, jak i tramwajowej. Przyczynia się do tego rozwój miasta i w związku z tym zwiększenie zapotrzebowania na przewozy. W ślad za tym następuje zwiększenie taboru i linii. W latach 60-ytch pasażerów przewoziły autobusy marki San (różne typy) i Jelcz.

Do połowy lat 70-tych liczba linii wzrosła do ośmiu. Jedynym znacznym utrudnieniem w tym okresie był brak odpowiedniego miejsca postojowego, jak również naprawczego dla autobusów. Pojazdy stacjonowały i były remontowane na terenie zajezdni tramwajowej. Wybudowany w 1949 roku garaż dawno już nie zaspokajał potrzeb. Na początku lat 70. zamknięto fragment ulicy Bema w celu zorganizowania prowizorycznego placu postojowego dla autobusów. Później podobnie uczyniono z placem obok stadionu żużlowego. Poważna zmiana nastąpiła we wrześniu 1976 roku, kiedy oddano do użytku zajezdnię autobusową wraz z zapleczem technicznym przy ulicy Legionów. Zajezdnia po modernizacjach przeprowadzonych w latach 1983 i 1984 wykorzystywana jest do dnia dzisiejszego. 
 
W kolejnych latach w systemie komunikacji autobusowej wprowadzano zmiany poprzez wydłużanie istniejących połączeń, poprawianie jakości obsługi i uruchamianie nowych linii. Od 1984 roku po Toruniu jeździły tylko Jelcze PR 110. Taki stan istniał osiem lat, kiedy to w 1992 roku wyjechał na ulice kolejny typ Jelcza - 120M posiadający turbodoładowane silniki. Rok później zakupiono dwa autobusy o małej pojemności (autosan H-6-20) służące do obsługi linii o małym natężeniu ruchu, głównie na trasie osiedle Brzezina - plac Teatralny. 
 
W celu przystosowania komunikacji autobusowej dla potrzeb osób niepełnosprawnych zakupiono 10 pojazdów ze specjalnymi windami przeznaczonymi do transportu pasażerów na wózkach inwalidzkich oraz dwa autobusy z częściowo obniżoną podłogą typu Jelcz 121M z ekologicznym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów. Od 1999 roku w celu ograniczenia niekorzystnego wpływu autobusów na stan środowiska, na ulicach Torunia pojawił się autobus Jelcz 120M/3 z silnikiem ekologicznym polskiej produkcji - Wytwórni Silników "PZL - Mielec". W 2000 roku zakupiono dodatkowe trzy "małe" Jelcze M081 MBEDJ na podwoziu Mercedes-Benz Vario 814D oraz siedem sztuk Jelczy typu M120/3. W roku 2003 zakupiono pierwsze 3 autobusy marki MAN NL 283, w 2004 kolejne cztery i w 2005 - 8 sztuk. 
 
W roku 2006 zakupiono w ramach projektu o nazwie „Odnowa infrastruktury transportu publicznego w Toruniu w latach 2005-2006” 10 autobusów niskopodłogowych MAN Lion City z klimatyzacją kabiny kierowcy. W tym samym roku dokupiono kolejnego MAN-a z całkowitą klimatyzacją przedziału pasażerskiego. 
 
Rok 2007 to nowy rozdział w historii toruńskich autobusów. Zakład wzbogacił się o kolejnych 9 MAN-ów Lion City wyposażonych w automaty do sprzedaży biletów jednorazowych.

Od 2010 roku, w sposób nieprzerwany przez 7 lat jedynym dostawcą floty autobusowej była firma Solaris, która przez ten czas dostarczyła model Urbino w różnej konfiguracji, w tym 5 autobusów długości 8,6 m, 50 autobusów 12 m (w tym 3 CNG i 1 hybrydowy) i 1 autobus 18 m.
 
W ramach podpisanej w październiku 2016 roku umowy na początku roku 2017 otrzymaliśmy 5 autobusów marki Ursus, w tym 3 modele 12 m i 2 – 10 m.
Kolejnym etapem odnowy taboru toruńskiego przewoźnika była największa w historii dostawa 35 nowych autobusów, w tym 14 autobusów hybrydowych MAN-a i 21 pojazdów z klasycznym napędem diesla produkcji firmy Solaris. Autobusy rozpoczęły służbę przed końcem 2018 roku.
 
Przedmiotem obecnie prowadzonego przetargu jest zakup sześciu autobusów elektrycznych wraz z budową i montażem niezbędnej infrastruktury, tj. ładowarkami zajezdniowymi Plug-In i pantografowymi na pętlach Uniwersytet, Rubinkowo II i plac św. Katarzyny.
 
Obecnie MZK posiada 152 autobusy, które obsługują 37 linii autobusowych o łącznej długości 518 kilometrów. Autobusy MZK każdego dnia pokonują ponad 32,5 tys. kilometrów.