Na skróty


  • Rozkład jazdy
  • Kup bilet online
  • Wyszukaj połączenie
  • Punkty sprzedaży biletów
  • Ulgii i uprawnienia

Będą kolejne „elektryki”

Będą kolejne „elektryki”
środa, 26 stycznia 2022 r.

Miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu chce kupić kolejne cztery...

Będą kolejne „elektryki”

Miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu chce kupić kolejne cztery autobusy elektryczne oraz infrastrukturę do ich ładowania. Właśnie ogłoszono na nie przetarg.

Miasto od lat inwestuje w nowy, ekologiczny tabor i infrastrukturę dla ekologicznej komunikacji publicznej. Buduje nowe linie tramwajowe, modernizuje torowiska, kupuje nowe tramwaje, autobusy hybrydowe i elektryczne. Od 2014 r. po Toruniu jeździ 17 nowoczesnych Swingów, a od grudnia ub.r. trwają dostawy nowych tramwajów typu Swing z bydgoskiej PESY (trzy tramwaje już kursują, w nocy z 24 na 25 stycznia br. przyjechał kolejny, który obecnie przechodzi przeglądy i niebawem wyjedzie na trasę), w lutym dotrze piąty Swing, a w trakcie realizacji (w ramach POiŚ) jest kontrakt na dostawę sześciu nowych, 12-metrowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania.

Teraz robimy kolejny krok w stronę bezemisyjnego transportu – zakup czterech kolejnych autobusów elektrycznych. Dofinansowanie na ten cel – ponad 7 milionów złotych netto - pozyskano z programu „Zielony transport publiczny”.

Program „Zielony transport publiczny” jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wniosek aplikacyjny został złożony w styczniu 2021 r. W listopadzie br. zapadła decyzja o przyznanym dofinansowaniu. Zgodnie z decyzją NFOŚi GW, nie może ono przekroczyć 68,49% kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia. Umowy o przyznaniu dofinansowania do zakupu czterech autobusów elektrycznych wraz z dwoma podwójnymi ładowarkami do ich ładowania podpisano 9 grudnia 2021 r. Zgodnie z umową dostawy dostawa autobusów i montaż ładowarek powinny zostać zrealizowane do 30 czerwca 2023 r.
21 stycznia br., zgodnie z obowiązującymi procedurami, ogłoszenie o zamówieniu zostało przesłane do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Gdy zostało w nim opublikowane, można je zamieścić na platformie zamówieniowej MZK, co nastąpi dziś (26.01.2022 r.).

Oferty można składać do 28 lutego br.

Planuje się, że nowe autobusy elektryczne będą klasy Maxi, o długości ok. 12 metrów, niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB i system detekcji i gaszenia pożarów. Infrastrukturę do ładowania będą stanowiły dwie podwójne ładowarki tzw. „wolne”. Staną one na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów.

Przypomnijmy, że w trakcie realizacji (w ramach POiŚ) jest kontrakt na dostawę sześciu nowych, 12-metrowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania. Dostawa powinna zostać zrealizowana wiosną 2022 roku. Autobusy dostarczy Solaris Bus&Coach S.A. za 16 730 091 zł brutto, zaś ładowarki konsorcjum firm: Elektroenergetyka Polska Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i Westa Bulding Sp. z o.o (Członek Konsorcjum) za 4 679 190,26 zł brutto. Trzy tzw. ładowarki wolne staną na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów, a trzy ładowarki szybkie – po jednej na pętli Uniwersytet, pl. św. Katarzyny i Rubinkowo II.