Na skróty


  • Rozkład jazdy
  • Kup bilet online
  • Wyszukaj połączenie
  • Punkty sprzedaży biletów
  • Ulgii i uprawnienia

Trzech chętnych do przedłużenia nowej linii tramwajowej

Trzech chętnych do przedłużenia nowej linii tramwajowej 
10 czerwca 2022 r.

Trzy oferty wpłynęły w przetargu na budowę drugiego etapu nowej linii tramwajowej...

Trzech chętnych do przedłużenia nowej linii tramwajowej
 
Trzy oferty wpłynęły w przetargu na budowę drugiego etapu nowej linii tramwajowej na północ Torunia. Nowe torowisko zostanie przedłużone do pętli przy ul. Heweliusza.
 
W Toruniu, w ramach projektu  „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, powstaje nowa linia tramwajowa łącząca centrum z nowo powstającym, dynamicznie rozwijającym się osiedlem w północno-wschodniej części miasta. Będzie ona  przebiegać z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego.
 
Obecnie realizowany projekt zakładał, że nowa linia tramwajowa miała się kończyć na wysokości ul. Strobanda, ale pod koniec kwietnia br. miasto pozyskało dodatkowe zewnętrzne dofinansowanie, które pozwoli na kontynuację budowy torowiska aż do ul. Heweliusza, gdzie zaplanowano pętlę z zapleczem socjalnym i punktem obsługi pasażerów. Dodatkowe środki, tak jak dofinansowanie do pierwszego etapu budowy, pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
 
Etap II obejmie budowę nowej linii tramwajowej na odcinku od skrzyżowania ul. Henryka Strobanda – Łukasza Watzenrodego (bez tego skrzyżowania) do nowo projektowanej pętli przy ul. Jana Heweliusza.
 
W maju br. miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu ogłosiło przetarg, a dziś, 10 czerwca, otwarto oferty. Do przetargu stanęło trzech chętnych:

  • Progreg Infracity Sp. z o.o. z kwotą 26 089 373,79 zł;
  • Strabag Sp. z o.o. z kwotą 30 447 215,27 zł;
  • Konsorcjum firm: Intop Warszawa Sp. z o.o. (lider konsorcjum) i Balzola Polska Sp. z o.o. (partner konsorcjum) z kwotą 27 672 901,73 zł.

 
Oferty zostaną sprawdzone pod względem formalnym i merytorycznym.
 
W ramach II etapu zrealizowane zostaną:

  • linia tramwajowa o łącznej długości ponad 1,4 tys. metrów toru pojedynczego wraz z infrastrukturą towarzyszącą (m.in. odwodnienie układu torowego, infrastruktura  sterowania i ogrzewania rozjazdów tramwajowych, tablice informacji pasażerskiej na przystankach w kierunku centrum), trzy wiaty przystankowe;
  • pętla przy ul. Heweliusza z dwoma peronami końcowymi i jednym peronem początkowym;
  • budynek z zapleczem socjalnym i dyżurką;
  • dwa  przystanki na ul. Watzenrodego;
  • budowa nowych oraz konieczne przebudowy istniejących sieci energetycznych, teletechnicznych, wodno-kanalizacyjnych;
  • sygnalizacja świetlna na przejeździe samochodowym przez torowisko w ulicy Watzenrodego,
  • nowy układ drogowy (m.in. budowa i przebudowa chodników oraz ścieżek rowerowych, budowa przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych, oświetlenie uliczne, zatoka postojowa dla służ technicznych, stanowiska postojowe przy budynku na pętli);
  • ponad 1000 mtp torowiska zielonego.

 
Pociągnięcie nowego torowiska do pętli przy ul. Heweliusza pozwoli na  udostępnienie pasażerom kompletnej linii tramwajowej, bez konieczności realizacji rozwiązań tymczasowych planowanych wcześniej w etapie I (rezygnacja z wykonania trójkąta torowego służącego do zawracania tramwajów na wysokości ul. Strobanda, kontenerowego budynku socjalnego w jego sąsiedztwie oraz peronów tymczasowych), co przyczyni się do wygenerowania oszczędności na poziomie ok. 2 mln zł. Zwiększy się także komfort podróżnych, którzy będą mieli dostęp do punktu obsługi pasażerów znajdującego się na pętli tramwajowej. Wygodniej będzie także motorniczym, którzy będą korzystali z części socjalnej budynku.
 
Zakończenie tej części inwestycji planowane jest w ciągu 12 miesięcy od daty podpisania umowy, jednak nie później niż 30 czerwca 2023 r.

Zanim będzie można rozpocząć prace, nowe zadanie musi przejść proces włączenia do POIiŚ. Wymaga to podjęcia prac przez samorząd w zakresie aktualizacji strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) i ujęcia w niej nowych propozycji. Z chwilą akceptacji zmienionej strategii ZIT przez MFiPR, projekty wpisane zostaną na Wykaz Projektów Zidentyfikowanych do POIiŚ, a następnie przejdą ocenę w CUPT.