Daj znać w porę!
Niemal 700 przystanków autobusowych, zarówno w mieście, jak i poza miastem, obsługuje toruńska komunikacja miejska. Część z nich ma status przystanków „na żądanie”. By przypomnieć pasażerom, jak z nich korzystać, Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu prowadzi kampanię „Daj znać w porę!”.
Czy wiecie, jak często nasze autobusy zatrzymują się na przystankach? Policzyliśmy: od poniedziałku do piątku wszystkie autobusy zatrzymują się ok. 39 000 razy dziennie, w soboty i niedziele około 26 000 razy, zaś w święta około 24 000 razy. Daje to łącznie całkiem sporą liczbę. Z niektórych przystanków korzysta sporo osób, inne są uczęszczane znacznie rzadziej i czasami podczas danego kursu autobusu nikt na jakimś przystanku nie wsiada ani nie wysiada. Dlatego mają one status przystanków „na żądanie”.
Takie rozwiązanie zastosowano, by skrócić czas przejazdu, a także z powodów ekologicznych – gdy autobus zatrzymuje się rzadziej, emituje mniej spalin i hałasu podczas hamowania czy ruszania. Oczywistym jest, że zmniejsza się przez to również zużycie paliwa.
Skąd pasażer ma wiedzieć, który przystanek ma status „na żądanie”? I co zrobić, by w takim miejscu wsiąść lub wysiąść?
By ułatwić pasażerom korzystanie z takich przystanków i przypomnieć, jakie obowiązują zasady, Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu prowadzi kampanię „Daj znać w porę!”. W ramach akcji na przystankach pojawiają się nowe, czytelne informacje graficzne pokazujące, jaki status ma dany przystanek i jak zasygnalizować kierowcy chęć skorzystania z przewozu. Na większości przystanków nowe informacje już wiszą, a w ciągu kilku dni docelowo pojawią się na wszystkich obsługiwanych przez toruński MZK.
Zasady korzystania z przystanków „na żądanie” zostały przyjęte Uchwałą Rady Miasta Torunia nr 777/17 z dnia 28 grudnia 2017 r. Co pewien czas w statusie przystanków wprowadzane są zmiany tak, by dostosować go do realnych potrzeb pasażerów. Obecnie lista przystanków „na żądanie” liczy 310 pozycji na niemal 700 wszystkich przystanków autobusowych obsługiwanych przez MZK w mieście i na podmiejskich trasach. Tak jest dla komunikacji dziennej, zaś w komunikacji nocnej WSZYSTKIE przystanki mają status „na żądanie”.
Informacja o tym, który przystanek w komunikacji dziennej ma status „na żądanie”, zamieszczona jest w rozkładzie jazdy (zarówno internetowym, jak i papierowym), a także na samym przystanku. Słychać ją także w zapowiedziach głosowych w autobusach. Teraz dodatkową wskazówką będą wspomniane już informacje graficzne na przystankach.
Na przystankach „na żądanie” linii dziennych informacja wygląda następująco:
Na pozostałych przystankach, które status „na żądanie” mają tylko dla linii nocnych, wygląda tak:
Pasażer zamierzający wysiąść z autobusu na przystanku oznaczonym „na żądanie”, powinien o tym uprzedzić poprzez naciśnięcie przycisku „STOP” lub słownie poinformować kierującego pojazdem. Z kolei osoba zamierzająca wsiąść na takim przystanku, powinna zasygnalizować ten zamiar w widoczny dla kierującego pojazdem sposób, wyraźnie dając znak podniesioną ręką. Wskazane czynności winny być dokonane z odpowiednim wyprzedzeniem, w sposób umożliwiający bezpieczne zatrzymanie autobusu na przystanku.
Pamiętajmy o tych zasadach!