Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w l. 2007-2013
Tytuł projektu:
Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013
Podprojekty:
Podprojekt I: System zarządzania ruchem drogowym w Toruniu (przeprogramowanie, budowa i modernizacja sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, modernizacja przystanków i budowa platform przystankowych, przebudowa jezdni, instalacja separatorów torowiska)
Podprojekt II: System informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym (dostawa i montaż 65 szt. tablic informacyjnych wraz serwerami, lokalizatorami pojazdów, oprogramowaniem i stanowiskiem dyspozytorskim;
Podprojekt III” Trasa tramwajowa do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (budowa linii tramwajowej do na Bielany, powiązanie linii tramwajowej do UMK z os. Rubinkowo poprzez budowę węzła tramwajowo-autobusowego, modernizacja pętli Olimpijska;
Podprojekt IV: Modernizacja taboru do obsługi linii tramwajowej (modernizacją objęto 18 wagonów tramwajowych typu 805Na)
Program Operacyjny:
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013
Dane finansowe:
Całkowita wartość: 74.868.769 zł
Żródło finansowania:
dofinansowanie z RPO WK-P: 41.959.403 zł (68,57 % kosztów kwalifikowanych)
Pozostałe koszty sfinansowane z budżetu Miasta Torunia
Okres realizacji:
1.01.2007-30.09.2015 r.,
Opis:
24 czerwca 2014 r. uruchomiono nową linię do miasteczka uniwersyteckiego na Bielanach. Poprzednią tak dużą inwestycję –trasę tramwajową do ul. Olimpijskiej - oddano blisko 28 lat wcześniej. Nową linię na Bielany powiązano z osiedlem Rubinkowo. Ponadto wybudowano zintegrowany węzeł przesiadkowy w al. Solidarności, zmodernizowano pętlę „Olimpijska”, zmodernizowano 18 sztuk wagonów tramwajowych, zaprojektowano i wdrożono system informacji przystankowej w czasie rzeczywistym, przeprogramowano, przebudowano i zbudowano nowe sygnalizacje świetlne oraz zmodernizowano lub wybudowano nowe przystanki tramwajowe dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Okres realizacji: 2007 - 2015.
Głównym celem realizacji projektu była poprawa bezpieczeństwa drogowego i ograniczenie rosnącej liczby kolizji. Kolejne cele to m.in.:
- Zapewnienie priorytetu dla tramwaju w ruchu drogowym.
- Stworzenie dogodnych węzłów i punktów przesiadkowych dla pasażerów, szczególnie w układzie autobus – tramwaj.
- Usprawnienie komunikacji publicznej i jej uniezależnienie od kongestii drogowej.
- Poprawa dostępności komunikacji szynowej dla mieszkańców, w tym osób niepełnosprawnych, starszych i z małymi dziećmi.
- Znacząca poprawa dostępu do informacji o kursowaniu pojazdów komunikacji publicznej dla pasażerów, sprawności i szybkości doboru połączeń komunikacyjnych.
- Skrócenie czasu jazdy w wektorze wschód – zachód na odcinku między śródmieściem i osiedlami mieszkaniowymi.
- Podniesienie prędkości komunikacyjnej w wyniku prac modernizacyjnych, z zakresu organizacji ruchu i wdrożenia zmian w systemie zarządzania ruchem.