Na skróty


  • Rozkład jazdy
  • Kup bilet online
  • Wyszukaj połączenie
  • Punkty sprzedaży biletów
  • Ulgii i uprawnienia

Wstępny projekt do uzgodnienia

Wstępny projekt do uzgodnienia
piątek, 23 lutego 2018 r.
Trwają prace projektowe przy budowie nowej linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar...

Wstępny projekt do uzgodnienia

Trwają prace projektowe przy budowie nowej linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar. Obecnie wstępny projekt układu torowo-drogowego jest w trakcie uzgodnień z miejskimi jednostkami odpowiedzialnymi za organizację i zarządzanie ruchem drogowym.

Budowa linii tramwajowej wraz infrastrukturą towarzyszącą do Osiedla Jar – Etap I wchodzi w zakres projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”.  Tramwaj pojedzie z centrum Szosą Chełmińską, skręci w Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda.

Zadanie dotyczące budowy nowej linii obejmuje:
a)      przebudowę ulic: Szosa Chełmińska (na odcinku od skrzyżowania z ulicami Czerwona Droga, Odrodzenia, do skrzyżowania z ulicą Dekerta), Długa (na odcinku od Szosy Chełmińskiej
do ul. Legionów), Legionów (na odcinku od ulicy Długiej do ulicy Inżynierskiej)
b)      przebudowę skrzyżowań ulic Polna/Ugory i Ugory/Watzenrodego w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia linii tramwajowej
c)      budowę linii tramwajowej wzdłuż ulic: Szosa Chełmińska, Długa, Legionów/Polna, Ugory, Watzenrodego do skrzyżowania z ul. Strobanda, gdzie kończy się tzw. trójkątem torowym
d)     przebudowę węzła torowego na skrzyżowaniu ulic: Czerwona Droga/ Odrodzenia/ Szosa Chełmińska/al. Solidarności
e)      budowę torów odstawczych wraz z myjnią dla tramwajów przy ul. Legionów
 
Szacowana wartość robót budowlanych tego zadania to ponad 134,5 mln zł netto.




Obecnie przedsięwzięciejest na etapie projektowania - wstępny projekt układu torowo-drogowego jest w trakcie uzgodnień z miejskimi jednostkami odpowiedzialnymi za organizację i zarządzanie ruchem drogowym.

Dokumentację projektową przygotowuje firma WYG International sp. z o.o. Zgodnie z umową zakończenie prac nad projektami budowlanymi przewidziane jest w czerwcu br. a uzyskanie niezbędnych decyzji zezwalających na realizację inwestycji - we wrześniu br. Prace budowlane planowane są w latach 2019 - 2020 r.

Warto przypomnieć, że oprócz budowy nowej linii projekt „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” zakłada modernizację czterech torowisk wraz z siecią trakcyjną oraz zakup pięciu składów tramwajowych, pojazdu technicznego i 20 niskoemisyjnych autobusów (14 hybrydowych i 6 elektrycznych).
Całkowita wartość projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – Bit-City II” wynosi 400,4 mln złotych, a koszty kwalifikowalne 322,4 mln zł.
3 sierpnia 2017 roku w Ministerstwie Rozwoju w Warszawie prezydent Torunia Michał Zaleski podpisał umowę o dofinansowanie inwestycji. Wyniesie ono 195,6 mln zł. Po podpisaniu umowy projekt został przekazany – jako tzw. „duży projekt” – do zatwierdzenia przez Komisję Europejską. Komisja dokonała oceny i decyzją z 7 grudnia 2017 r. uznała, że jest zgodny z unijnymi dyrektywami.
 
Pozostałe zadania projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”:
Zadanie 2: modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej od skrzyżowania ulic Bydgoska, Reja, Szosa Bydgoska wraz z tym skrzyżowaniem, do skrzyżowania ulic: Bydgoska, Chopina wraz z tym skrzyżowaniem
Zadanie 3: modernizacja torowiska tra
mwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 1 i 5 od pl.  Daszyńskiego do ul. Ślaskiego (w ul. Szosa Lubicka od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego)
Zadanie 4: modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 2 na odcinku od placu Niepodległości do ul. Reja z budową odwodnienia torowiska:
a)      modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną wzdłuż ulic: Broniewskiego,
gen. J. Bema, Kraszewskiego z wyłączeniem ul. Bema od skrzyżowania z ul. Sienkiewicza
do pl. Hoffmanna i ronda na pl. Hoffmanna
b)      przebudowa węzła tramwajowego na skrzyżowaniu ulic Broniewskiego i Reja
c)      montaż wkładek przyszynowych na zmodernizowanym odcinku torowisk w ul. Bema
i pl. Hoffmanna
Zadanie 5: modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku od pl. Chrapka do ul. Podgórnej: na odcinku ul. Warneńczyka od końca zakresu przebudowy  pl. Chrapka (przebudowa realizowana przez MZD) do przejazdu torowo-drogowego ulicy Podgórnej i Kościuszki
Zadanie 6: zakup 5 szt. niskopodłogowego pięcioczłonowego taboru tramwajowego
Zadanie 7: zakup 3 szt. pojazdów do obsługi infrastruktury torowo-sieciowej, m.in. do bieżącego utrzymania w czystości torowisk i rozjazdów torowych oraz naprawy i diagnostyki sieci trakcyjnej
Zadanie 8: zakup autobusów niskoemisyjnych (łącznie 20 szt. - 14 szt. taboru niskopodłogowego autobusowego niskoemisyjnego hybrydowego oraz 6 szt. taboru niskopodłogowego autobusowego bezemisyjnego elektrycznego wraz z infrastrukturą do ładowania.

{gallery}galerie/BIT2{/gallery}