Na skróty


  • Rozkład jazdy
  • Kup bilet online
  • Wyszukaj połączenie
  • Punkty sprzedaży biletów
  • Ulgii i uprawnienia

Wsparcie dla dzieci i młodzieży

Wsparcie dla dzieci i młodzieży
9 października 2022 r.

800 12 12 12 – to numer telefonu Dziecięcego Telefonu Zaufania Rzecznika Praw Dziecka, który w ramach kampanii ...

Wsparcie dla dzieci i młodzieży

800 12 12 12 – to numer telefonu Dziecięcego Telefonu Zaufania Rzecznika Praw Dziecka, który w ramach kampanii społecznej umieszczony został na autobusie komunikacji miejskiej.

Autobus w Toruniu to kolejny pojazd komunikacji miejskiej, na którym znalazły się informacje o darmowym całodobowym Dziecięcym Telefonie Zaufania 800 12 12 12. We Wrocławiu od roku jeździ specjalnie oklejony tramwaj, a planowane są podobne akcje jeszcze w kilku innych miastach Polski.

O kampanii społecznej informującej o telefonie i czacie internetowym opowiedział Mikołaj Pawlak, Rzecznik Praw Dziecka w dniu 8 października 2022 r. Spotkanie odbyło się przy CKK Jordanki, gdzie pokazany został autobus Miejskiego Zakładu Komunikacji, na którym zamieszczony został numer Dziecięcego Telefonu Zaufania Rzecznika Praw Dziecka – 800 12 12 12. To element szerokiej kampanii społecznej, w ramach której informacje o telefonie przekazywane są m.in. do szkół i placówek oświatowych, a także za pośrednictwem ogólnopolskich stacji telewizyjnych.

- Chcemy by w ten sposób do jak najszerszego grona dzieci, młodzieży i dorosłych docierała informacja o możliwych formach wsparcia psychologicznego, terapeutycznego, prawnego – wyjaśnił Mikołaj Pawlak, Rzecznik Praw Dziecka, dodając, że ta pomoc jest niezbędna szczególnie w czasie popandemicznym, który przypadł na okres wojny w Ukrainie. Jak wspomniał Mikołaj Pawlak, tylko w roku 2021 wykonanych zostało ponad 40 tys. połączeń telefonicznych i kontaktów poprzez czat internetowy. Tuż po wybuchu wojny w Ukrainie zaś telefon zaufania dostępny jest także w języku ukraińskim.

- Bardzo się cieszę, że mogliśmy włączyć się w tę akcję. Chcemy, by na ulicach Torunia można było znaleźć tę informację o dziecięcym Telefonie Zaufania, a autobus jest właśnie taką ruchomą informacją, w jaki sposób można skorzystać z w pełni kompetentnej pomocy – mówił prezydent Michał Zaleski. Jak powiedział prezydent, Dziecięcy Telefon Zaufania rzecznika Praw Dziecka dołącza do działań podejmowanych przez samorząd, by pomagać dzieciom i młodzieży w ich problemach. W bieżącym roku szkolnym uruchomionych zostało 66 etatów dla psychologów, w październiku 2021 r. uruchomiony został toruński telefon zaufania dla dzieci i młodzieży: „Nie jestem sam, bo telefon mam”, taki telefon prowadzi także Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie. - To wszystko powinno dążyć do tego, by nie pozostawiać młodych ludzi samymi ze swoimi problemami – mówił prezydent Michał Zaleski.

Hasło kampanii Rzecznika Praw Dziecka brzmi: „Nie wiesz co robić? Zadzwoń, pomożemy ci”. - Właśnie po to jest ten telefon – żeby pomóc, poratować czy żeby zadzwonił ktoś z kolegów albo ktoś dorosły, kto wie, że jakiemuś dziecku dzieje się coś niedobrego. I my jesteśmy po to, żeby pomóc – dodał Rzecznik Praw Dziecka.

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka swoją działalność rozpoczął 20 listopada 2008 roku. Pod numerem telefonu 800 12 12 12 młodzi ludzie, a także ich opiekunowie mogą otrzymać bezpłatne i profesjonalnie wsparcie psychologiczne przez 7 dni w tygodniu.

Do dyspozycji dzieci i młodzieży jest także czat internetowy. Zarówno telefon zaufania, jak i czat zapewniają pełną dyskrecję oraz anonimowość i są dostępne siedem dni w tygodniu przez całą dobę. Pod adresem https://czat.brpd.gov.pl/ dyżur pełnią eksperci z zakresu prawa, spraw socjalnych, edukacji i wychowania oraz ochrony zdrowia.

Do dziecięcego telefonu zaufania najczęściej zgłaszane są sprawy dotyczące przemocy, problemów emocjonalnych, w relacjach rówieśniczych, szkolnych i rodzinnych oraz wynikających z okresu dorastania. Jak mówił Mikołaj Pawlak, największą grupę dzwoniących stanowi młodzież powyżej 13. roku życia, choć zdarzają się także telefony od dzieci w wieku poniżej 10 lat. - Razem z Ministrem Zdrowia nazywamy ten telefon „poradnią pierwszego kontaktu”, ponieważ za jego pośrednictwem młodzi ludzie zdobywają wsparcie, ale i informacje, gdzie udać się po pomoc – mówił Mikołaj Pawlak. Zespół Dziecięcego Telefonu Zaufania prowadzi także edukację upowszechniającą prawa dziecka poprzez spotkania oraz zajęcia edukacyjne.
Źródło UMT